Δευτέρα , 20 Νοεμβρίου 2017 5:31 πμ
Home / Πολιτισμός / Οι αυτοκρατορικοί θησαυροί από το Ερμιτάζ στο Βυζαντινό Μουσείο

Οι αυτοκρατορικοί θησαυροί από το Ερμιτάζ στο Βυζαντινό Μουσείο

Ο Μέγας Πέτρος, η Τσαρίνα ΄Ολγα, η ΄Αννα Ιβάνοβνα, ο Αλέξανδρος Α. Η δυναστεία των Ρομανόφ παρελαύνει από το Ερμιτάζ στο Βυζαντινό Μουσείο.

της Κατερίνας Λυμπεροπούλου

Η ΄Αννα Ιβάνοβνα ήταν μια μάλλον όχι πολύ ευειδής γυναίκα -αν κρίνει κανείς από την προσωπογραφία της που βρίσκεται κάτω από το μικρό βιογραφικό της στην ατμοσφαιρικά φωτισμένη αίθουσα του Βυζαντινού Μουσείου.

Ως κόρη του Τσάρου Ιβάν Ε΄, όμως, και ανιψιά του Πέτρου Α΄του Μεγάλου, απολάμβανε τη δύναμη και τα πλούτη της εξουσίας, Ιδιαίτερα όταν από το 1730 ως το 1740  έγινε Τσαρίνα της Ρωσίας.

Κι ήταν τα εδάφη που επέστρεψε  η Ρωσία το 1732 η Ρωσία στην Περσία – στο πλαίσιο συμμαχίας κατά της οθωμανικής αυτοκρατορίας – που στάθηκαν η αιτία να λάβει η Τσαρίνα δώρα αμύθητης αξίας από τον βασιλιά Nadir Shah.

Κάποια απ’ αυτά είναι το μυροδοχείο, ο δίσκος και το βραχιόλι από χρυσό, πολύτιμους λίθους και σμάλτο (δεμένο με… μαστίχα κατά την ινδική τεχνική χρυσοχοΐας) που δεσπόζουν στις προθήκες της νέας έκθεσης του Βυζαντινού Μουσείου.

Μυροδοχείο, Δίσκος και Βραχιόλι. Χρυσός, πολύτιμοι λίθοι, σμάλτο και μαστίχη (17ος αιώνας).
Μυροδοχείο, Δίσκος και Βραχιόλι. Χρυσός, πολύτιμοι λίθοι, σμάλτο και μαστίχη (17ος αιώνας).

 

Για πρώτη φορά οι αυτοκρατορικές συλλογές του Ερμιτάζ 

«Ερμιτάζ: Πύλη στην Ιστορία». Αυτός είναι ο τίτλος της έκθεσης που σηματοδοτεί μια «πρωτιά». Για πρώτη φορά παρουσιάζονται στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο σημαντικοί θησαυροί που προέρχονται από τις αυτοκρατορικές συλλογές του Μουσείου Ερμιτάζ της Αγίας Πετρούπολης.

Πρόκειται για αντικείμενα υψηλής αισθητικής και καλλιτεχνικής αξίας που οι Τσάροι Ρομανόφ συνέλεγαν διαρκώς – ξεκινώντας από τον Μεγάλο Πέτρο – για να δημιουργήσουν  από τα τέλη του 17ου αιώνα τις συλλογές του Ερμιτάζ αναδεικνύοντάς το από το 1805 έως σήμερα ένα από τα μεγαλύτερα και σημαντικότερα του κόσμου.

Bartolomé Esteban Murillo (1617-1682), Η Άσπιλος Σύλληψη, 1645-1655, λάδι σε μουσαμά. Ο Murillo, κυρίαρχη καλλιτεχνική προσωπικότητα του ισπανικού μπαρόκ, ζωγράφισε κατ΄ επανάληψη το θέμα. Περισσότεροι από 12 πίνακες είναι γνωστοί από το χέρι του. Η Άσπιλος Σύλληψη προέρχεται από χωρίο της Αποκάλυψης του Ιωάννη, ήταν ιδιαίτερα προσφιλές θέμα στην Ισπανία της περιόδου της Αντιμεταρρύθμισης και τονίζει τον αποκαλυπτικό και ενορατικό χαρακτήρα που επιδιώκει να προβάλλει η Καθολική Εκκλησία την εποχή αυτή
Bartolomé Esteban Murillo (1617-1682), Η Άσπιλος Σύλληψη, 1645-1655, λάδι σε μουσαμά. Ο Murillo, κυρίαρχη καλλιτεχνική προσωπικότητα του ισπανικού μπαρόκ, ζωγράφισε κατ΄ επανάληψη το θέμα. Περισσότεροι από 12 πίνακες είναι γνωστοί από το χέρι του. Η Άσπιλος Σύλληψη προέρχεται από χωρίο της Αποκάλυψης του Ιωάννη, ήταν ιδιαίτερα προσφιλές θέμα στην Ισπανία της περιόδου της Αντιμεταρρύθμισης και τονίζει τον αποκαλυπτικό και ενορατικό χαρακτήρα που επιδιώκει να προβάλλει η Καθολική Εκκλησία την εποχή αυτή

 

Ογδόντα πολύτιμα αντικείμενα

«Στόχος ενός Μουσείου δεν είναι μόνο να παρουσιάσει αλλά να ερμηνεύσει τα αντικείμενα των συλλογών του», είπε στη συνέντευξη Τύπου ο διευθυντής του Ερμιτάζ, Μιχαήλ Πιοτρόφσκι. Σύμφωνα με τα λεγόμενά του, τα 80 αντικείμενα που φιλοξενεί η έκθεση μυούν το κοινό στη φιλοσοφία αυτού του Μουσείου που αποτελεί «μια εγκυκλοπαίδεια της παγκόσμιας τέχνης γραμμένη στη Ρωσική γλώσσα». Όπως, δε, επίσης τόνισε ο ίδιος, όλα τα αντικείμενα της έκθεσης προέρχονται από Ρώσικες συλλογές – σε αντίθεση με ότι συμβαίνει σε άλλα Μουσεία, όπως το Βρετανικό Μουσείο ή το Metropolitan.

Παρούσα στη συνέντευξη Τύπου ήταν η γενική γραμματέας του ΥΠΠΟΑ, Μαρία Βλαζάκη και η διευθύντρια του Βυζαντινού Μουσείου, Αικατερίνη Δελαπόρτα. Όπως ανέφεραν, η έκθεση περιλαμβάνει 80 αντικείμενα που χρονολογούνται από τον 5ο π. Χ. μέχρι και τον 20ο αιώνα.

Η έκθεση «Ερμιτάζ: Πύλη στην Ιστορία» ολοκληρώνει τον κύκλο τω εκθέσεων τις οποίες διοργάνωσε το υπουργείο Πολιτισμού με το Βυζαντινό Μουσείο για το αφιερωματικό έτος «Ελλάς – Ρωσία 2016». Εγκαινιάστηκε την Τετάρτη 2 Νοεμβρίου και θα διαρκέσει έως τις 26 Φεβρουαρίου 2016.

Χρυσή πόρπη ζώνης με τιρκουάζ που παριστά ζώα που αλληλοσπαράσσονται. 3ος-4ος αιώνας π.Χ.. Από τη Σιβηρική συλλογή
Χρυσή πόρπη ζώνης με τιρκουάζ που παριστά ζώα που αλληλοσπαράσσονται. 3ος-4ος αιώνας π.Χ.. Από τη Σιβηρική συλλογή

 

Πως διαρθρώνεται η έκθεση

Η πρώτη ενότητα της έκθεσης αφορά στην ιστορία του ανακτόρου Ερμιτάζ. Ενός γιγαντιαίου οικοδομήματος  απαρτιζόμενου από πολλά διαφορετικά κτίρια συνολικής έκτασης 233.345 τ.μ., εκ των οποίων τα 66.800 τ.μ. είναι εκθεσιακός χώρος.

Ακολουθούν η Σιβηρική συλλογή του Πέτρου Α’ με χρυσά αντικείμενα νομαδικών λαών, κυρίως Σκυθών και με έντονες ελληνιστικές επιρροές. Μεταξύ αυτών το ενώτιο (σκουλαρίκι) με διακόσμηση ολόγλυφων μορφών της Σανδαλίζουσας Νίκης.

Εργα μικροτεχνίας, προσωπικά αντικείμενα Τσάρων – που αφήνουν τον επισκέπτη να «κοιτάξει» την καθημερινότητά τους – είδη τουαλέτας, προσωπικά δώρα αλλά και ένα πανόραμα της Ευρωπαϊκής τέχνης από την Αναγέννηση ως τον 20ο αιώνα αποτελούν τον βασικό κορμό μιας έκθεσης αντιπροσωπευτικής της «οπτικής» ενός από τα σπουδαιότερα Μουσεία του κόσμου.

Κόσμημα ασπίδας σε σχήμα ελαφιού.5ος αιώνας π. Χ,
Κόσμημα ασπίδας σε σχήμα ελαφιού.5ος αιώνας π. Χ,

 

Με αφορμή το αφιερωματικό έτος Ελλάς-Ρωσία 2016 

Στη συνέντευξη τύπου η κυρία Βλαζάκη ανέφερε την πραγματοποίηση κι άλλων εκθέσεων που θα ολοκληρώσουν το αφιερωματικό έτος Ελλάδος -Ρωσίας 2016. Μεταξύ αυτών παρουσίαση της Ρώσικης τέχνης στην Ελλάδα που θα φιλοξενηθεί στο Μουσείο Μπενάκη, της Βυζαντινής τέχνης από την Ελλάδα στην γκαλερί Τρετιακόφ της Μόσχας, του Πανοράματος της σύγχρονης ελληνικής τέχνης σε χώρο στην Αγία Πετρούπολη αλλά και της έκθεσης του Μουσείου Μπολσόι με πάνω από 80 κοστούμια του διάσημου μπαλέτου που θα εγκαινιαστεί στις 19 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής.

Pieter Paul Rubens (1577-1640), Αφροδίτη και Άδωνις, 1610-1611, λάδι σε ξύλο. Ο κορυφαίος ζωγράφος του φλαμανδικού μπαρόκ υπηρέτησε στις μεγαλύτερες αυλές της Ευρώπης του 17ου αιώνα φιλοτεχνώντας με εξαιρετική παραγωγικότητα πίνακες κάθε είδους και δημιουργώντας ένα από τα μεγαλύτερα εργαστήρια ζωγραφικής στο οποίο απασχολούνταν πλήθος ζωγράφων. Στον πίνακα μόνο οι μορφές αποδίδονται στο χέρι του Ρούμπενς και η λοιπή σύνθεση προέρχεται από τους ζωγράφους του εργαστηρίου
Pieter Paul Rubens (1577-1640), Αφροδίτη και Άδωνις, 1610-1611, λάδι σε ξύλο. Ο κορυφαίος ζωγράφος του φλαμανδικού μπαρόκ υπηρέτησε στις μεγαλύτερες αυλές της Ευρώπης του 17ου αιώνα φιλοτεχνώντας με εξαιρετική παραγωγικότητα πίνακες κάθε είδους και δημιουργώντας ένα από τα μεγαλύτερα εργαστήρια ζωγραφικής στο οποίο απασχολούνταν πλήθος ζωγράφων. Στον πίνακα μόνο οι μορφές αποδίδονται στο χέρι του Ρούμπενς και η λοιπή σύνθεση προέρχεται από τους ζωγράφους του εργαστηρίου

 

Info:

«Ερμιτάζ: Πύλη στην Ιστορία»

Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο, Βασ. Σοφίας 22, Αθήνα

Πληροφορίες τηλ: 213 2139572 και 213 2139517

www.byzantinemuseum.gr

Πηγή:thetoc.gr

Σχετικά Σοφία Μπασκάκη

Check Also

Η Βίκυ Σταμάτη ζητά αποζημίωση 1 εκατ. ευρώ από τον Πολάκη για το «νεόπλουτο τσουλί» που είχε γράψει

Με αγωγή η Βίκυ Σταμάτη ζητά αποζημίωση ύψους 1 εκατ. ευρώ από τον Παύλο Πολάκη, …