Σάββατο , 23 Σεπτέμβριος 2017 12:36 πμ
Home / Αττική / Περιβαλλοντικός εφιάλτης στις ακτές της Αττικής-300 μέτρα από τη Βούλα η πετρελαιοκηλίδα

Περιβαλλοντικός εφιάλτης στις ακτές της Αττικής-300 μέτρα από τη Βούλα η πετρελαιοκηλίδα

Σε εφιάλτη εξελίσσεται η περιβαλλοντική καταστροφή από την βύθιση του δεξαμενόπλοιου «Αγ. Ζώνη ΙΙ» που έχει «μαυρίσει» τις ακτές της Αττικής και απειλεί ολόκληρο τον Σαρωνικό.

Η πετρελαιοκηλίδα, από τα ξημερώματα της Κυριακής που βυθίστηκε -άγνωστο γιατί -το δεξαμενόπλοιο «Αγία Ζώνη ΙΙ» ταξίδεψε…ανενόχλητη από την Σαλαμίνα επεκτάθηκε στη Πειραϊκή, τη Γλυφάδα και απέχει πλέον 300 μέτρα από τις ακτές της Βούλας. Οι εικόνες από τις μαυρισμένες ακτές κάνουν τον γύρο του κόσμου.

Το αρμόδιο υπουργείο Ναυτιλίας και ο υπουργός Π. Κουρουμπλής διατείνονται πως έδρασαν στο σωστό χρόνο και με τον σωστό τρόπο, η πλοιοκτήτρια εταιρία διαβεβαιώνει πως τηρήθηκαν όλες οι προβλεπόμενες διαδικασίες και στη μεταφορά και μετά τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου.  ‘

Ομως η εικόνα από τις νότιες περιοχές της Αττικής μαρτυράει ότι τίποτα δεν έγινε σωστά.  Ο υπουργός μάλιστα, τέσσερα 24ωρα μετά, κάνει αυτοψία στην περιοχή με περιπολικό του Λιμενικού.

Για το θέμα, θα δοθεί σήμερα, στις 3 και μισή μετά το μεσημέρι, συνέντευξη τύπου στο Υπουργείο Ναυτιλίας.  Μετά τη Σαλαμίνα, την Πειραϊκή και το Φάληρο η πετρελαιοκηλίδα έφτασε στην Γλυφάδα και απέχει πλέον μόλις 300 μέτρα από την Βούλα. Η επιχείρηση απορρύπανσης θα διαρκέσει τουλάχιστον ένα μήνα, αυτό όμως είναι το χρονικό διάστημα για να γίνει ένας επιφανειακός καθαρισμός καθώς όπως προειδοποιούν οι ειδικοί θα χρειαστεί πολύ μεγαλύτερο χρονικό διάστημα για τον καθαρισμό των παραλιών αλλά και των βράχων.

Για ολιγωρία κάνουν λόγο ειδικοί, τοπικές αρχές, κόμματα ακόμα και η «Αυγή» που στο σημερινό πρωτοσέλιδό της ζητεί να ληφθούν μέτρα και να αποδοθούν ευθύνες.

Οπως επισημαίνουν οι ειδικοί οι ποσότητες πετρελαίου και μαζούτ που μετέφερε το δεξαμενόπλοιο δεν ήταν θηριώδεις, ο καιρός ήταν καλός ενώ στα χαρτιά τουλάχιστον, υπήρχαν σχέδια αντιμετώπισης τέτοιων καταστάσεων. Υπάρχουν 24 σταθμοί σε όλη την Ελλάδα για την αντιμετώπιση τέτοιων καταστάσεων και 4 σκάφη του Λιμενικού εκ των οποίων όμως τα 2 δεν λειτουργούν.

Κραυγή αγωνίας από τους δημάρχους

Δήμαρχος Πειραιά

«Ενημερωθήκαμε την Τρίτη στις 3 το μεσημέρι και εντελώς τυχαία», είπε ο δήμαρχος Πειραιά Γιάννης Μώραλης. Δεν ξέρω αν έγινε λανθασμένη εκτίμηση αλλά το βέβαιο είναι ότι δεν μπορεί ο υπουργός να λέει ότι όλα είναι υπό έλεγχο. Θα αναζητηθούν ευθύνες».

Η κατάσταση στην Πειραϊκή

Η επιχείρηση απορρύπανσης είναι σε εξέλιξη. Τα συνεργεία προσπαθούν να καθαρίσουν τα βράχια. Η εικόνα σήμερα είναι κάπως καλύτερη στην περιοχή της Φρεαττύδας όμως στον Πειραιά η δυσοσμία παραμένει έντονη από το πετρέλαιο και το μαζούτ.

Δήμαρχος Γλυφάδας

Υπήρξαν σημεία στο παραλιακό μέτωπο της Γλυφάδας που είχαν μετατραπεί σε βούρκο πετρελαίου, είπε στο ΣΚΑΪ ο δήμαρχος της πόλης Γιώργος Παπανικολάου. Τόνισε ότι η κατάσταση με τη ρύπανση είναι πολύ δύσκολη, σημειώνοντας ότι φέτος για πρώτη φορά η Γλυφάδα είχε λάβει γαλάζια σημαία για την παραλία της. Ο δήμαρχος είπε πως χθες άρχισε η άντληση πετρελαίου από το νερό με πλωτά μέσα και το απόγευμα η άντληση στις ακτές. Χαρακτηριστικά ανέφερε πως μόνο από την παραλία του Ζέρβα αντλήθηκαν 28 τόνοι πετρέλαιο. «Δεν υπήρχε ενημέρωση, υπήρχε μεγάλη ανησυχία. Χθες το πρωί οι λιμενικές αρχές μας έλεγαν ότι η κηλίδα του πετρελαίου είναι στον Αγ. Κοσμά. Αλλαξε όμως ο καιρός. Θα το θυμάμαι πάντα αυτό που συνέβη. Η μυρωδιά είναι πολύ έντονη Πάλι καλά που αυτό έγινε αυτή την χρονική στιγμή και δεν έγινε μέσα στο καλοκαίρι».

Δήμαρχος Βάρης -Βούλας Βουλιαγμένης

Για ανύπαρκτη ενημέρωση από τον κρατικό μηχανισμό έκαναν λόγο στον ΣΚΑΪ ο δήμαρχος Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης, Γρηγόρης Κωνσταντέλλος. Όπως επεσήμανε ενημερώθηκαν για την κατάσταση από τα μέσα ενημέρωσης. Η πετρελαιοκηλίδα απέχει μόλις 300-400 μέτρα από την Βούλα. Ο δήμος έχει ενεργοποιήσει το σχέδιο έκτακτης ανάγκης και έχει τοποθετήσει πλωτό φράγμα για να ανακόψει την δυτική φορά της πετρελαιοκηλίδας. Ο δήμος έλαβε στις 4 το απόγευμα της Τετάρτης επείγον σήμα από το Λιμενικό.

Τα ερωτήματα αυξάνονται μετά και την ανακοίνωση της ΠΕΜΕΝ (Πανελλήνια Ένωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού) στην οποία υπάρχουν καταγγελίες για το πλοίο και την στάση του υπουργείου. Ενώ ζητείται και εξονυχιστικός  έλεγχος από ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες κυρίως για την κατάσταση στο πλοίο, τις συνθήκες και τα αίτια της βύθισής του καθώς και τους λόγους που ξέφυγε από κάθε έλεγχο η πετρελαιοκηλίδα η οποία προκάλεσε πρωτοφανή θαλάσσια ρύπανση και καταστροφή»

Αν συνυπολογίσει κανείς ότι από το δεξαμενόπλοιο μετέφερε – κατά την επίσημη ενημέρωση – μόνον 2,570 τόνους καύσιμα.

«Βόμβες» από την ΠΕΝΕΝ για το «υπερήλικο» δεξαμενόπλοιο

Καταγγελία – φωτιά από την Πανελλήνια Ένωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού για το δεξαμενόπλοιο, «Αγία Ζώνη II» που βυθίστηκε την Κυριακή στον Σαρωνικό με αποτέλεσμα να απελευθερωθούν τόνοι πετρελαίου στη θαλάσσια περιοχή, ρυπαίνοντας τις ακτές της Σαλαμίνας, του Πειραιά, αλλά και της Γλυφάδας.

Σύμφωνα με την ΠΕΝΕΝ, το πλοίο «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ», είναι υπερήλικο, έχει ναυπηγηθεί το 1972 γεγονός που το καθιστά ιδιαίτερα επικίνδυνο για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας.

Ταυτόχρονα, η ΠΕΝΕΝ επικαλείται αναφορές και καταγγελίες τονίζοντας ότι «στο μηχανοστάσιο, εκεί όπου σημειώθηκε η εισροή υδάτων, έφερε διάφορα πρόχειρα μπαλώματα με σκοπό να κλείσουν τις ανοιχτές τρύπες».

Ολόκληρη η ανακοίνωση της ΠΕΝΕΝ:

«Τεράστια και αναπάντητα ερωτηματικά δημιουργεί η βύθιση του μικρού Δ/Ξ «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ» της Ναυτιλιακής εταιρίας του Θ. Κουντούρη το οποίο ήταν αγκυροβολημένο στο Βόρειο τμήμα του αγκυροβολίου Πειραιά.

Το πλοίο απέπλευσε έμφορτο τις πρωινές ώρες της 10/9/2017 από τα διυλιστήρια Ασπροπύργου (ΕΛΠΕ) μεταφέροντας 2.200 μετρικούς τόνους fuel oil και 370 μετρικούς τόνους marine gas oil. Στο πλοίο φέρονται να επέβαιναν 2 μέλη του πληρώματος σε σύνολο 11…..

Οι δύο Ναυτικοί που επέβαιναν στο πλοίο διασώθηκαν την τελευταία στιγμή από ρυμουλκό που είχε προσεγγίσει την περιοχή βύθισης του πλοίου. Να σημειωθεί ότι στην περιοχή επικρατούσαν πολύ καλές καιρικές συνθήκες.

Να υπογραμμίσουμε επίσης ότι το πλοίο ήταν κατασκευής του 1972 χωρητικότητας 3205 τόνων. Υπερήλικο το οποίο όπως αποδείχθηκε ήταν εξαιρετικά επικίνδυνο για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας ενώ σύμφωνα με διάφορες αναφορές και καταγγελίες, στο μηχανοστάσιο, εκεί όπου σημειώθηκε η εισροή υδάτων έφερε διάφορα πρόχειρα μπαλώματα με σκοπό να κλείσουν τις ανοιχτές τρύπες!!!

Επίσης η ανακοίνωση του ΥΕΝ σχετικά με την βύθιση του πλοίου έγινε μετά από 13 ώρες ενώ στην ίδια αυτή ανακοίνωση όλως περιέργως εκείνο το οποίο βγάζει μάτι είναι η βεβιασμένη αναφορά ότι όλα τα πιστοποιητικά του πλοίου είχαν ελεγχθεί και βρέθηκαν εντάξει!!

Ταυτόχρονα γεννιούνται σοβαρά ερωτηματικά όπως ότι ενώ το πλοίο ήταν φορτωμένο και έπρεπε σε αυτό να υπάρχει πλήρης επάνδρωση του πληρώματος, αντίθετα έλειπαν 9 από τα 11 μέλη του πληρώματος!!

Ταυτόχρονα οι προδιαγραφές των πλοίων αυτής της ηλικίας, σε συνδυασμό με την μεταφορά και επεξεργασία πετρελαιοειδών μέσα και γύρω από το λιμάνι του Πειραιά τα καθιστά εξαιρετικά επικίνδυνα για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και ειδικότερα για την πρόκληση θαλάσσιας ρύπανσης σε περίπτωση ναυτικού ατυχήματος.

Σε ότι αφορά την βύθιση του πλοίου αποδείχτηκε περίτρανα η ανικανότητα, η ανεπάρκεια σχεδιασμού – οργάνωσης και κυρίως των μέσων για τον περιορισμό της θαλάσσιας ρύπανσης και κατ’ επέκταση της οικολογικής καταστροφής που συντελέστηκε στην Σαλαμίνα αλλά και σε μεγάλο μέρος της ακτογραμμής του Πειραιά.

Αποτέλεσμα αυτής της ανεπάρκειας είναι το γεγονός ότι η πετρελαιοκηλίδα κατέκλυσε ακόμη και το κεντρικό τμήμα των ακτών του Πειραιά, όπως την Πειραϊκή, την Φρεατύδα κ.λπ.

Οι ευθύνες της κυβέρνησης και του ΥΕΝ σχετικά με τα αδιαμφισβήτητα προβλήματα που αφορούσαν την ασφάλεια του συγκεκριμένου πλοίου σε συνδυασμό με την πλήρη αποτυχία που σημειώθηκε στην μη επέκταση της πετρελαιοκηλίδας και της οικολογικής καταστροφής που συντελέστηκε δείχνουν για άλλη μια φορά πόσο μικρή σημασία δίνεται στην ασυδοσία των εφοπλιστών και μέσα από ανεπαρκείς και αναποτελεσματικούς ελέγχους διασφαλίζεται η χρησιμοποίηση πλοίων που αποτελούν κινητές οικολογικές βόμβες έτοιμες σε κάθε στιγμή να προκαλέσουν ανεπανόρθωτη περιβαλλοντική καταστροφή!

Ενδιαφέρον έχει και πρέπει να σημειωθεί ότι τις ημέρες της βύθισης του πλοίου και έως χθες ο Υπουργός Ε.Ν παρέμεινε ακλόνητος στο ταξίδι του στο Λονδίνο και στις συναντήσεις του με τους εκεί εκπροσώπους του εφοπλιστικού κεφαλαίου για να συζητάει μαζί τους την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεών τους και περιχαρής δήλωνε από εκεί σε ραδιοφωνικούς σταθμούς ότι «το ΥΕΝ έδρασε άμεσα και αποτελεσματικά» και ότι «έχει ελεγχθεί κατά 90 έως 95% η πετρελαιοκηλίδα» ενώ μόλις σήμερα ανακοινώθηκε ότι θα γίνει σύσκεψη με υπηρεσιακούς παράγοντες και άλλους φορείς, δηλαδή 4 μέρες μετά το τραγικό συμβάν.

Τα συμπεράσματα οφείλουν να τα βγάλουν ο λαός και οι κάτοικοι της Σαλαμίνας και του Πειραιά που ένα τριήμερο βιώνουν την δυσοσμία και την καταστροφή των ακτών τους!

Η ΠΕΝΕΝ απαιτεί να γίνει εξονυχιστικός έλεγχος από ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες κυρίως για την κατάσταση στο πλοίο, τις συνθήκες και τα αίτια της βύθισής του καθώς και τους λόγους που ξέφυγε από κάθε έλεγχο η πετρελαιοκηλίδα η οποία προκάλεσε πρωτοφανή θαλάσσια ρύπανση και καταστροφή».

Τι ισχυρίστηκε ο ιδιοκτήτης του δεξαμενόπλοιου που «μαύρισε» τον Σαρωνικό – Σε ποιους ρίχνει τις ευθύνες

Ο Θεόδωρος Κουντούρης σε δηλώσεις του στον τηλεοπτικό σταθμό «Ε» ισχυρίστηκε ότι για την πετρελαιοκηλίδα φταίει το Blue Star Patmos, το οποίο είχε προσαράξει ανοιχτά της Ίου, και την Παρασκευή ρυμουλκήθηκε στο λιμάνι του Περάματος για επισκευές. «Όχι, το καύσιμο αν είχε φύγει, θα είχε πλημμυρίσει όλη η Ελλάδα. Έχει γίνει πάρα πολλή μεγάλη ζημιά, λυπούμαστε γι’ αυτό που έχει γίνει. Από την πρώτη στιγμή δεν σηκώσαμε τα χέρια ψηλά. Αναθέσαμε στα δυο μεγαλύτερα συνεργεία της Ελλάδας να κάνουν αυτή τη δουλειά, που είναι για τις απορρυπάνσεις», ήταν η απάντηση του κ. Κουντούρη σε ερώτηση για το εάν το πλοίο απώλεσε όλα τα καύσιμα. Ταυτόχρονα, ο πλοιοκτήτης υποστήριξε ότι το απέραντο «μαύρο» στην Πειραϊκή και σχεδόν σε όλη την παραλιακή ζώνη δεν οφείλονται στο «Αγ. Ζώνη II».

«Δεν μπορεί τώρα το πετρέλαιο που έχει πάει Σαλαμίνα να φύγει να πάει Πειραϊκή μετά, το πλοίο είναι στεγανοποιημένο από χθες το μεσημέρι», είπε και πρόσθεσε: «Την Παρασκευή ήρθε άλλο πλοίο που είχε πάθει ρήγμα και ήρθε στο Πέραμα. Ήδη έγινε ρύπανση στο λιμάνι του Περάματος από το συγκεκριμένο πλοίο. Τώρα έχουν… φορτώσει όλη τη ρύπανση σε μας. Το «Blue Star Πάτμος», πέρασε ρυμουλκούμενο, το οποίο ήρθε στο Πέραμα για επισκευές. Είχε διαρροή κατά την διάρκεια της μεθόρμισής του από το νησί (σ.σ. εννοεί την Ίο) εδώ».

«Το δικό σας δηλαδή δεν το παρέσυρε ο αέρας;», διερωτήθηκε και έσπευσε να υποστηρίξει: «Όταν αλλάζει ο καιρός… Εδώ στο λιμάνι του Πειραιά γίνονται. Υπάρχουν και άλλα πλοία που έχουν υποστεί κάποιες ζημιές και μπορεί κάποια κομμάτια ρυπάνσεως να είναι και από άλλα πλοία, δεν είναι ότι όλα είναι δικά μας. Δεν βρήκαμε τώρα έναν και τα φορτώνουμε όλα…». Ο κ. Κουντούρης, τέλος, διέψευσε την πληροφορία πως στο πλοίο δεν υπήρχε το πλήρωμα που θα έπρεπε για να… προλάβει το κακό.

Πηγή: madata.gr

ΔΙΑΒΑΣΤΕ: Το γύρο του κόσμου κάνουν οι εικόνες σοκ του Σαρωνικού-Θέμα στα διεθνή ΜΜΕ

Σχετικά Σοφία Μπασκάκη

Check Also

Αλεξάνδρα Παλαιολόγου: Η γυμνή φωτογραφία που ανάρτησε

Σε ένα λεξικό δίπλα από την λέξη ακοπμπλεξάριστη, θα μπορούσε με άνεση να γράφει, Αλεξάνδρα …