Σάββατο , 16 Δεκέμβριος 2017 7:17 πμ
Home / Uncategorized / Το σκάνδαλο των διοδίων
Διόδια Ωρωπός

Το σκάνδαλο των διοδίων

 

Η Συντονιστική Επιτροπή Φορέων και Κατοίκων Β.Α. Αττικής ενάντια στα Διόδια και η Εθελοντική Ομάδα Δράσης Ν. Πιερίας, το Σάββατο 28 Μαρτίου 2015 και ώρα 10.00 π.μ. διοργάνωσαν στο αμφιθέατρο της Διεύθυνσης μεταφορών Περιφέρειας Αττικής στην Αθήνα ημερίδα με θέμα «Το σκάνδαλο των διοδίων στη νέα κατάσταση που διαμορφώνεται στη χώρα». Χαρακτηριστικό της εκδήλωσης ήταν ότι ξεπέρασε κάθε κομματική διάσταση και επικεντρώθηκε στο φλέγον ζήτημα με βασικό άξονα το δίκαιο του κάθε πολίτη.

Πρόκειται για ένα θέμα που αφορά όλους μας και με αφορμή την αλλαγή του πολιτικού σκηνικού στην Ελλάδα παράλληλα με τις πρωτοφανείς διώξεις των εταιρειών, εξειδικευμένοι επιστήμονες, νομικοί, πολιτικοί και πολίτες, συζήτησαν σχετικά με τις συμβάσεις παραχώρησης, την κατάργηση των νόμων Ρέππα-Βορίδη καθώς επίσης και για τις νέες μορφές αγώνα κατά των διοδίων. Σε αυτό το τόσο σημαντικό ζήτημα από τον πολιτικό χώρο παρευρέθηκαν εκπρόσωποι από όλη την Ελλάδα, από τον Δήμο Ωρωπού, την Περιφέρεια Αττικής, Βουλευτές και εκπρόσωποι του ΣΥΡΙΖΑ. Η Περιφερειακή Σύμβουλος Αττικής κ. Ιωάννα Στεργίου γνωστή και πρωτοπόρος για τον χρόνιο αγώνα της κατά των διοδίων, έδωσε το δικό της στίγμα αναφερόμενη στην μη καταβολή των φορολογικών και οικονομικών υποχρεώσεων των εταιριών προς το ελληνικό κράτος. Έκανε λόγο για συντονισμένες ενέργειες λαμβάνοντας υπόψη όλες τις παραμέτρους για να επιτευχθεί ο επιθυμητός στόχος. Κλείνοντας έστειλε το αισιόδοξο μήνυμα συντονισμού της Περιφέρειας Αττικής με το Κίνημα κατά των διοδίων με στόχο να πιέσουν την Κυβέρνηση και τον αρμόδιο Υπουργό ώστε να στηρίξουν τις θέσεις του Κινήματος.

Το πρόγραμμα της εκδήλωσης περιελάμβανε 3 κύκλους. Ο πρώτος αφορούσε τις Συμβάσεις Παραχώρησης δηλαδή τους όρους, την περίπτωση αλλαγών σε αυτούς, το κατά πόσο οι Εταιρίες είναι έκθετες και φυσικά αν υπάρχει περίπτωση να καταργηθούν οι Συμβάσεις αυτές. Περνώντας στον δεύτερο κύκλο συζητήθηκε το Νομικό Πλαίσιο των Συμβάσεων. Ποια είναι η νομική ισχύς των Συμβάσεων και κατά πόσο είναι κατοχυρωμένος ο κόσμος απέναντι σε αυτό το πλαίσιο. Στο τέλος συζητήθηκε η Κινητικότητα, η δράση των Επιτροπών Αγώνα κατά των διοδίων Πανελλαδικά  απέναντι στη νέα κατάσταση που διαμορφώνεται στη χώρα.

Προβληματισμό προκάλεσε η σοβαρότατη αποκάλυψη ενός εκ των ομιλητών, του κ. Παναγιώτη Χασιώτη, όταν στην ομιλία του αναφέρθηκε στο σκάνδαλο της “SIMENS” στη δίκη της οποίας παρέστη ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας ως πληρεξούσιος δικηγόρος του Συλλόγου Ελλήνων Φορολογουμένων. Όπως ο ίδιος ανέφερε: «Με μεγάλη μας έκπληξη είδαμε στη δίκη το νόμιμο εκπρόσωπο του Υπουργείου Οικονομικών να υπερασπίζεται με πάθος τη SIEMENS και τη σκανδαλώδη σύμβασή της με το Ελληνικό Δημόσιο. Ο εκπρόσωπος του Υπουργείου Οικονομικών ήταν πραγματικά λάβρος υπέρ της SIEMENS και υποστήριξε ότι δεν υφίσταται καμία επιπλέον ζημιά του Ελληνικού Δημοσίου από τις παράνομες ενέργειες της SIEMENS (!)». Η στάση αυτή έρχεται σε πρωτοφανή αντίθεση με τις διακηρυγμένες προθέσεις του Υπουργού Οικονομικών κ. Γιάνη Βαρουφάκη και του Πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα είπε ο κ. Π. Χασιώτης και έκλεισε το θέμα λέγοντας: «Αυτό δεν  δείχνει ισχυρή πολιτική βούληση της σημερινής Κυβέρνησης από την οποία περιμένουμε να εφαρμόσει την προεκλογική της δέσμευση για την ακύρωση της σκανδαλώδους σύμβασης απαλλαγής της SIEMENS».

Τα συμπεράσματα της πανελλαδικής ημερίδας συνοψίζονται στο αναμφισβήτητο γεγονός ότι οι δρόμοι είναι δημόσιο κοινωνικό αγαθό για αυτό και πρέπει να είναι ελεύθεροι για όλους χωρίς διόδια. Με αυτά τα δεδομένα όσοι αγωνίζονται για την κατάργηση των διοδίων παλεύουν για ριζική ανατροπή της σημερινής κατάστασης με καταγγελία των συμβάσεων παραχώρησης, έλεγχο και διαχείριση των αυτοκινητοδρόμων από δημόσιο φορέα. Τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν άμεσα είναι:

 

  • Απόσυρση Αστυνομίας από σταθμούς διοδίων
  • Κατάργηση νομοθετικών ρυθμίσεων Ρέππα – Βορίδη
  • Αμνήστευση ποινικών αδικημάτων και αστικών υποχρεώσεων για αγώνες ενάντια στα διόδια
  • Κατάργηση του εικοσαπλάσιου
  • Κανένας νέος σταθμός διοδίων. Άμεση διακοπή εργασιών σε υπό κατασκευή σταθμούς και μη λειτουργία τους
  • Άμεσο πέρασμα της Αττικής Οδού στο δημόσιο
  • Διακοπή των διαδικασιών παραχώρησης της Εγνατίας Οδού.

 

 

Αποσπάσματα από τις ομιλίες δύο διακεκριμένων συμμετεχόντων από τον Δήμο Ωρωπού

 

 

Παναγιώτης Χασιώτης, Δικηγόρος, κάτοικος Αυλώνα Ωρωπού

 

 

Σχετικά με την ανταποδοτικότητα των τελών κυκλοφορίας και των διοδίων επισημαίνω ότι σύμφωνα με την νομοθεσία και με απόφαση του Αρείου Πάγου τα τέλη κυκλοφορίας δεν αποτελούν φόρο αλλά ανταποδοτικό τέλος που καταβάλλεται από τους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων για την ειδική παρεχόμενη υπηρεσία από το κράτος, της κατασκευής και συντήρησης του οδικού δικτύου της χώρας. Αυτό όμως δεν συμβαίνει. Έχουμε δηλαδή ένα Κράτος που παρανομεί και δεν εφαρμόζει το Νόμο και τις δικαστικές αποφάσεις και εκχωρεί τους εθνικούς δρόμους σε εργολάβους με σκανδαλώδεις συμβάσεις παραχώρησης.

Η σύμβαση παραχώρησης της Εθνικής Οδού στη Νέα Οδό υπογράφηκε στις 19-12-2006 και κυρώθηκε από τη Βουλή με το Νόμο 3555/2007.  Οι όροι δεν τηρούνται επακριβώς και τα έσοδα από την είσπραξη των διοδίων και του σταθμού Αφιδνών δεν χρησιμοποιούνται για συγκεκριμένες υποδομές.  Αποτέλεσμα η Νέα Οδός να επιβάλλει παράνομα να καταβάλλουν οι κάτοικοι της περιοχής στο σταθμό διοδίων Αφιδνών πάγιο ποσό είτε διανύουν δύο χιλιόμετρα είτε διανύουν πενήντα, παραβιάζοντας έτσι τις οδηγίες της ΕΕ.

Πρέπει να σημειωθεί ότι οι Μετωπικοί Σταθμοί Διοδίων των Αφιδνών και οι πλευρικοί του Καπανδριτίου και της Μαλακάσας, κατασκευάσθηκαν και λειτουργούν, κατά παράβαση των διατάξεων της παρ. 5 του Άρθρου τέταρτου του Ν. 3555/2007, και του Π.Δ. 05-12-1979 (Φ.Ε.Κ. 707Δ’/ 13-12-1979), για τις επιτρεπόμενες χρήσεις στο ηπειρωτικό τμήμα της Αττικής, εκτός Σχεδίων Πόλεων και ορίων οικισμών, αφού βρίσκονται σε περιοχές της Αττικής, που περιλαμβάνονται σε Ζώνες Α’ του Δ/τος αυτού, όπου δεν επιτρέπεται η κατασκευή και η λειτουργία τους.

Επιπλέον η σύμβαση παραχώρησης, και όχι οι Νόμοι Βορίδη και Ρέππα, επιβάλλουν μία «ποινική ρήτρα» σε βάρος οδηγών για την μη πληρωμή διοδίων η οποία ανέρχεται στο 20πλάσιο του αντιτίμου των διοδίων προσκρούοντας στην αρχή της αναλογικότητας η οποία αποτελεί ιδιαίτερη έκφανση του κράτους Δικαίου.  Για πρώτη φορά το Κράτος παρεμβαίνει νομοθετικά υπέρ ιδιωτικής εταιρείας και της εξασφαλίζει ποινική ρήτρα σε μία ιδιωτική σύμβαση, χωρίς να υπάρχει συμφωνία μεταξύ ιδιωτών.

Το Κίνημα των Διοδίων παραμένει ζωντανό, πρέπει να παραμείνει ζωντανό για τη δικαίωση των αγώνων του.  Απαιτούμε την κατάργηση της σύμβασης παραχώρησης και την κατάργηση των διοδίων, όπως ορίζουν και οι αποφάσεις του Περιφερειακού Συμβουλίου Αττικής. Αναμένουμε από την παρούσα Κυβέρνηση, η οποία πρέπει να δείξει ισχυρή πολιτική βούληση σε αυτό το ζήτημα, να αναλάβει τις σχετικές πρωτοβουλίες.

 

 

 

Θωμάς Πέτρος, Εκπαιδευτικός, κάτοικος Ωρωπού

 

Οι εταιρίες με τις οποίες έχουν υπογραφεί οι Συμβάσεις δεν τηρούν τις δεσμεύσεις τους απέναντι στο ελληνικό κράτος και δεν καταβάλλουν καθόλου έσοδα. Πρέπει να γίνει άμεση καταγγελία των συμβάσεων παραχώρησης γιατί οι όροι είναι ληστρικού ενδιαφέροντος εις βάρος του ελληνικού δημοσίου. Τα χρήματα του ελληνικού λαού χαρίζονται σε ξένες και ντόπιες εταιρίες. Η Κυβέρνηση οφείλει να πιεστεί να αναλάβει τους κατασκευασμένους και τους υπό κατασκευή δρόμους αφού οι εταιρίες μέχρι σήμερα δεν καταβάλλουν κεφάλαια για τη συνέχιση των έργων αλλά αντιθέτως τα πληρώνει το ελληνικό δημόσιο. Χρειάζεται να δημιουργηθεί ένας δημόσιος φορέας κατασκευής και συντήρησης του οδικού δικτύου της χώρας. Οι νόμοι Ρέππα-Βορίδη παραβιάζουν το Σύνταγμα καθώς δίνουν το δικαίωμα σε ιδιώτες να επιβάλλουν διοικητικές πράξεις. Η Κυβέρνηση πρέπει να προβεί σε άμεση κατάργηση αυτών των νομοθετικών ρυθμίσεων και να αμνηστεύσει όλες τις πράξεις των αγωνιζομένων ενάντια στα διόδια απαλλάσσοντας τους από κάθε ποινική δίωξη και απαίτηση από τις εταιρίες. Είναι επιτακτική η ανάγκη να καταργηθούν όλα τα διόδια στη χώρα και αφήνουμε ανοικτό το θέμα από πού θα βρεθούν οι οικονομικοί πόροι λαμβάνοντας σοβαρά υπόψη πως τα έσοδα από τα τέλη κυκλοφορίας επαρκούν για τη συντήρηση και κατασκευή του οδικού δικτύου.

 

 

 

 

 

 

 

 

Σχετικά Σοφία Μπασκάκη

Check Also

Ανακοίνωση διαμαρτυρίας για την άδικη μεταχείρηση του π. Κοσμά του Συκαμίνου

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ Αγαπητέ ενορίτη, ενορίτισσα Σας ενημερώνουμε ότι αφού καταθέσαμε ενυπόγραφα με 800 και πλέον ονοματεπώνυμα …