Αυξάνεται ο αριθμός των Συμβούλων Εκπαίδευσης
Νέο τροποποιητικό νόμο γα την αξιολόγηση με κύριο άξονα τα στάδια που θα οδηγούν στην απόλυση κι ενδεχομένως (σ.σ. εξετάζεται) μετακίνηση σε δημόσια υπηρεσία των αρνητών της αξιολόγησης και την ενίσχυση με νομοθετικά “εργαλεία” του ρόλου τους Διευθυντή του Σχολείου θα ετοιμάσει η υπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη.
Σύμφωνα με πληροφορίες του esos, μετά την ρητή οδηγία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοοτάκη προς της πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας ότι οι εκπαιδευτικοί που αρνούνται την αξιολόγηση θα πρέπει να τεθούν εκτός σχολείου, η υπουργός Παιδείας πριν την έναρξη του νέου σχολικού έτους θα πρέπει να ετοιμάσει νέο νόμο, ο οποίος θα έχει τα εξής στοιχεία:
- Στους εκπαιδευτικούς που αποδεδειγμένα αρνούνται την αξιολόγηση θα ακολουθείται η συγκεκριμένη διαδικασία που ισχύει σήμερα και θα δίνεται ένας συγκεκριμένος χρόνος και αφού προηγηθούν δύο έγγραφες προειδοποιήσεις να απαντήσουν οριστικά εάν αποδέχονται ή όχι την αξιολόγηση.
- Εφόσον η απάντηση είναι οριστικά αρνητικά οι εκπαιδευτικοί αυτοί θα τίθενται εκτός εκπαίδευσης .
- Σε όσους εκπαιδευτικούς με οποιονδήποτε τρόπο εμποδίζουν, αποδεδειγμένα, τους συναδέλφους τους να αξιολογηθούν θα απολύονται με συνοπτικές διαδικασίες.
- Επίσης τα στελέχη που αρνούνται να συμμετάσχουν στην αξιολόγηση θα χάνουν την ιδιότητα αυτή με συνοπτικές διαδικασίες, οι οποίες θα ορίζονται στο νόμο.
- Διοικητικές ευθύνες θα έχουν τα διοικητικά όργανα τα οποία θα κωλυσιεργούν στις παραπάνω διαδικασίες.
Διευθυντές Σχολείων
Με τον ίδιο νόμο θα δοθούν νομοθετικά “εργαλεία” στους Διευθυντές Σχολείων, προκειμένου να ενισχυθεί η δυναμική τους στην ομαλή λειτουργία της σχολικής μονάδας.
Θα ενισχυθεί ο ρόλος του Διευθυντή του Σχολείου στη λήψη αποφάσεων για συγκεκριμένες κατηγορίες ζητημάτων, όπως:
- Να μπορεί να επιλέγει τους Υποδιευθυντές του (Δείτε εδώ τι ισχύσει) .
- Να μπορεί να λέει ότι κατά προτεραιότητα θα αξιολογηθεί συγκεκριμένος εκπαιδευτικός.
- Να μπορεί να έχει πιο αποφασιστικό ρόλο σε ότι αφορά το ωρολόγιο πρόγραμμα.
- Να μπορεί να μπαίνει απροειδοποίητα στην αίθουσα διδασκαλίας για να παρακολουθήσει το μάθημα που κάνει ο εκπαιδευτικός.
Αύξηση αριθμού Συμβούλων Εκπαίδευσης
Η υπουργός Παιδείας με έκθεση την οποία αναμένεται να καταθέσει στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους για την έγκριση της σχετικής δαπάνης θα αυξήσει τον αριθμό των Συμβούλων Εκπαίδευσης από 1-1-2026.
Στόχος να μειωθεί ο αριθμός των σχολείων που έχουν στην εποπτεία τους σήμερα οι Σύμβουλοι Εκπαίδευσης ο οποίος θεωρείται μεγάλος, με αποτέλεσμα να δυσκολεύεται το έργο τους.
Οι Σύμβουλοι Εκπαίδευσης σήμερα λειτουργούν ως “ιπτάμενοι” και μετατρέπονται ως επιστήμονες “χταπόδια” με “πλοκάμια” εκατοντάδων χιλιομέτρων, καθώς έχουν την επιστημονική ευθύνη σχολείων όχι όμορων Νομών από την έδρα τους αλλά εκατοντάδων χιλιομέτρων μακριά.
Τι ισχύει σήμερα για τους εκπαιδευτικούς και στελέχη εκπαίδευσης που αρνούνται την αξιολόγηση
4. Η παράλειψη στελέχους της εκπαίδευσης, εκπαιδευτικού ή μέλους Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π. να λάβει μέρος, να διευκολύνει ή να προβεί, ατομικώς ή συλλογικώς, ως μέλος του συλλόγου διδασκόντων ή ομάδων δράσεων σχολικών μονάδων και λοιπών εκπαιδευτικών ή υποστηρικτικών δομών, σε επιβαλλόμενη ή απλώς προβλεπόμενη από τον νόμο άσκηση αρμοδιότητας ή ενέργεια που αφορά στον προγραμματισμό, στην αυτοαξιολόγηση ή εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση του έργου των σχολικών μονάδων και των ως άνω δομών ή σε οποιοδήποτε στάδιο της αξιολογικής διαδικασίας στελέχους της εκπαίδευσης ή εκπαιδευτικού ή μέλους Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π. και ιδίως η παραβίαση οιασδήποτε από τις υποχρεώσεις τους, όπως αυτές καθορίζονται στα άρθρα 47, 47Α, 47Β και 48 του ν. 4547/2018 (Α’ 102) και στα άρθρα 57, 61, 72 παρ. 3, 73 -76 και 97 του παρόντος περί αξιολόγησης των στελεχών της εκπαίδευσης, των εκπαιδευτικών και των μελών Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π., συνιστά ειδικό πειθαρχικό παράπτωμα, το οποίο τιμωρείται με τις πειθαρχικές ποινές του άρθρου 109 του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων ν.π.δ.δ. (ν. 3528/2007, Α’ 26), όχι κατώτερη του προστίμου ίσου με τις αποδοχές ενός μηνός.
5. Ανεξαρτήτως των οριζόμενων στην παρ. 4, οι αναφερόμενες στην παρ. 4 παραλείψεις ή παραβιάσεις διατάξεων και υποχρεώσεων εκ μέρους των στελεχών της εκπαίδευσης, των εκπαιδευτικών και των μελών Ε.Ε.Π και Ε.Β.Π. που διαρκούν περισσότερο από δεκαπέντε (15) ημέρες, χωρίς να δικαιολογούνται από ανυπέρβλητα κωλύματα συνιστάμενα σε προβλήματα υγείας, συνιστούν αντικειμενικό λόγο αναστολής οιασδήποτε διαδικασίας εξέλιξης του στελέχους της εκπαίδευσης, του εκπαιδευτικού ή του μέλους Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π., συμπεριλαμβανομένης της αυτόματης μισθολογικής εξέλιξής του. Η εφαρμογή της παρούσας δεν επιδρά στην προσμέτρηση του αντίστοιχου χρονικό διαστήματος στον χρόνο δημόσιας υπηρεσίας.
6. Η σχετική απόφαση αναστολής εκδίδεται από τον Γενικό Γραμματέα Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, ισχύει για όσο χρόνο διαρκεί η ως άνω συμπεριφορά των στελεχών της εκπαίδευσης, των εκπαιδευτικών και των μελών Ε.Ε.Π και Ε.Β.Π. και υπόκειται σε ένσταση ενώπιον των αρμόδιων κατά περίπτωση υπηρεσιακών συμβουλίων. Η ένσταση ασκείται μέσα σε αποκλειστική προθεσμία δώδεκα (12) ημερών από την επομένη της γνωστοποίησης της απόφασης με κάθε πρόσφορο τρόπο και με απόδειξη σε αυτόν που αφορά. Κατατίθεται στον ως άνω Γενικό Γραμματέα και εξετάζεται από το αρμόδιο υπηρεσιακό συμβούλιο μέσα σε προθεσμία είκοσι (20) ημερών από την αποδεδειγμένη περιέλευση της ένστασης σε πλήρη γνώση του.
7. Αφότου ο λόγος αναστολής της εξέλιξης των στελεχών της εκπαίδευσης, των εκπαιδευτικών και των μελών Ε.Ε.Π και Ε.Β.Π. εκλείψει, η εξέλιξή τους συνεχίζει από το χρονικό σημείο της λήξης της ως άνω έκνομης συμπεριφοράς τους, χωρίς να συνυπολογίζεται για τη συνδρομή των χρονικών προϋποθέσεων της εξέλιξης το χρονικό διάστημα που μεσολάβησε από την έκδοση της απόφασης αναστολής μέχρι τότε που εξέλιπε ο λόγος που δικαιολογούσε την αναστολή.
8. Αν στέλεχος εκπαίδευσης αρνείται να υποβληθεί στη διαδικασία αξιολόγησης, είτε ως αξιολογητής είτε ως αξιολογούμενος, σε οποιοδήποτε στάδιο αυτής, ή την παρακωλύει με την εν γένει στάση του, πλέον των αναφερομένων στις παρ. 4 έως και 7, αντικαθίσταται, σύμφωνα με την περ. α’ της παρ. 6 του άρθρου 60 και αποκλείεται από τη διαδικασία επιλογής για την πλήρωση οποιασδήποτε θέσης στελέχους εκπαίδευσης για τα επόμενα οκτώ (8) έτη.
9. Στις διατάξεις του παρόντος δεν εμπίπτουν οι εκπαιδευτικοί που ασκούν αμιγώς διοικητικά καθήκοντα.
10. Οι εκπαιδευτικοί που υπηρετούν με απόσπαση στην κεντρική υπηρεσία του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, σε Περιφερειακές Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και σε Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) ή σε άλλες υπηρεσίες και φορείς και ασκούν προεχόντως διοικητικά καθήκοντα, αξιολογούνται για τον χρόνο της απόσπασής τους, όπως οι διοικητικοί υπάλληλοι των υπηρεσιών και φορέων αυτών. Οι εκθέσεις αξιολόγησης τηρούνται στο αρχείο της υπηρεσίας όπου οι αξιολογούμενοι υπηρετούν με απόσπαση και λαμβάνονται υπόψη για την ανανέωση της απόσπασής τους, καθώς και για τη μετάταξή τους σε θέση διοικητικών καθηκόντων ή την ανάληψη θέσης ευθύνης με διοικητικά καθήκοντα. Για την πλήρωση θέσεων στελεχών της εκπαίδευσης δεν λαμβάνονται υπόψη οι εκθέσεις αξιολόγησης του δεύτερου εδαφίου.
Τι ισχύει σήμερα σε όσους εμποδίζουν την αξιολόγηση εκπαιδευτικών
“Η παρεμπόδιση της διαδικασίας αξιολόγησης σε κάθε στάδιο αυτής επιφέρει την απαρέγκλιτη εφαρμογή των κείμενων διατάξεων, προκειμένου να παρέχεται ακώλυτα/ανεμπόδιστα η παροχή δημόσιας υπηρεσίας”.
Αυτό ορίζει ρητά εγκύκλιος του Γενικού Γραμματέα του υπουργείου Παιδείας Γιάννη Κατσαρού, αναφορικά με τη “διαδικασία αξιολόγησης εκπαιδευτικών και μελών ΕΕΠ-ΕΒΠ σχολικών μονάδων, ΚΕΔΑΣΥ και ΣΔΕΥ (ΕΔΥ).
Οι κείμενες διατάξεις που επικαλείται ο Γενικός Γραμματέας του υπουργείου Παιδείας, προβλέπουν ποινή φυλάκισης έως δυο χρόνια και χρηματική ποινή για όποιον εισέρχεται σε χώρο Πρωτοβάθμιας ή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και με οποιονδήποτε τρόπο, ιδίως με φωνασκίες, θόρυβο, ύβρεις ή απειλές κατά του εκπαιδευτικού προσωπικού, εργαζομένων, υπαλλήλων ή μαθητών διαταράσσει τη λειτουργία του.
Ειδικότερα το Άρθρο 33 του νέου νόμου 5090/2024 , ορίζει τα εξής:
Διατάραξη της λειτουργίας υπηρεσίας νοσηλευτικών ιδρυμάτων και χώρων πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης – Προσθήκη παρ. 4 και 5 στο άρθρο 168 του Ποινικού Κώδικα Στο άρθρο 168 του Ποινικού Κώδικα προστίθενται παρ. 4 και 5 ως εξής:
«4. Όποιος εισέρχεται σε δομές παροχής υπηρεσιών υγείας, συμπεριλαμβανομένων των κινητών μονάδων παροχής υπηρεσιών υγείας ή προσεγγίζει κινητές μονάδες παροχής υγειονομικών υπηρεσιών άμεσης βοήθειας και με οποιονδήποτε τρόπο, ιδίως με φωνασκίες, θόρυβο, ύβρεις ή απειλές κατά του ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού, εργαζομένων, υπαλλήλων ή ασθενών διαταράσσει τη λειτουργία τους, τιμωρείται με ποινή φυλάκισης τουλάχιστον ενός (1) έτους και χρηματική ποινή και αν η πράξη συνδέεται με πρόκληση βιαιοπραγίας, με ποινή φυλάκισης τουλάχιστον δύο (2) ετών και χρηματική ποινή.
5. Με τις ποινές της παρ. 4 τιμωρείται όποιος εισέρχεται σε χώρο πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και με οποιονδήποτε τρόπο, ιδίως με φωνασκίες, θόρυβο, ύβρεις ή απειλές κατά του εκπαιδευτικού προσωπικού, εργαζομένων, υπαλλήλων ή μαθητών διαταράσσει τη λειτουργία του.» Διαβάστε τον νόμο 5090/2024 (ΦΕΚ 30/Α/23-02-2024).