Η Ανάσταση πορεία προς την προσωπική λύτρωση και την Θέωση του ανθρώπου

Του Κάτσενου Ανδρέα, Θεολόγου – Δημοσιογράφου

«Εορτή Εορτών και Πανήγυρις Πανηγύρεων», η Ανάσταση του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού. Το Πάσχα είναι το πέρασμα, η διάβαση από τον θάνατο στη Ζωή. Στην Αιώνια ζωή.

Ο ιερός υμνωδός θα πει «Πάσχα ιερόν ημίν, σήμερον αναδέδεικται,  Πάσχα κενόν, Άγιον, Πάσχα μυστικόν. Πάσχα πανσεβάσμιον, Πάσχα Χριστός ο λυτρωτής, Πάσχα άμωμον, Πάσχα μέγα. Πάσχα των πιστών. Πάσχα τας Πύλας ημίν του Παραδείσου άνοιξαν. Πάσχα πάντας αγιάζον πιστούς».

Μέσα σε αυτές τις λίγες λέξεις το τροπάριο της Εκκλησίας μας συμπυκνώνει  όλο το μυστήριο και τη θεολογία  της Αγίας ημέρας της  Ανάστασης του Ιησού Χριστού. Όλη την σωτηριολογική σημασία του μοναδικού πανανθρώπινου γεγονότος της Ανάστασης, του γένους των ανθρώπων. Όπου, μέσω της Αναστάσεως, δεν συνθλίβονται μόνο τα δεσμά του Άδου. Στην πραγματικότητα ανοίγει διάπλατα ο δρόμος του  ανθρώπου για να πορευτεί  από το κατ’ εικόνα στο καθ’ ομοίωση. Στην κένωση. Στη νέα πραγματικότητα, που είναι η  αυτεξούσια πορεία προς την θέωση.

Το βράδυ της Αναστάσεως ανοίγουν οι Πύλες του ουρανού. Πλημμυρίζουν χαρά μεγάλη στρατιές Αγγέλων, Χερουβίμ και Σεραφείμ, όχι μόνο για την Ανάσταση του Κυρίου, αλλά και για την έναρξη της νέας ζωής. Ο άνθρωπος αποτινάσει από πάνω του τη φθορά του προπατορικού αμαρτήματος. Ενδύεται τον χιτώνα της απολυτρώσεως. Της αγνότητας. Αρχίζει  πορεία προς την κενή ζωή, την μέθεξη με το Θείο.

Ο Σταυρός, η τριήμερος κάθοδος στον Άδη, όπου ο Κύριος καθείλε την δύναμιν του Άδη, και η Ανάσταση ως νικητή του σκότους, είναι το μήνυμα για το νέο κόσμο που γεννιέται μέσω της εκούσιας θυσίας. Είναι η ανατολή μιας νέας μέρας όπου, όπως λέει ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος στον Κατηχητικό Λόγο του, «Ουκούν εισέλθετε πάντες εις την χαράν του Κυρίου ημών. Και πρώτοι και δεύτεροι και τον μισθόν απολαύετε. Πλούσιοι και πένητες, μετ αλλήλων χορεύσατε. Εγκρατείς και ράθυμοι την ημέραν τιμήσετε. Νηστεύσαντες και μη νηστεύσαντες, ευφράνθητε σήμερον. Η τράπεζα γέμει, τρυφήσετε πάντες».

Αυτή την μέθεξη με το Θείο, αυτή την ευκαιρία της προσωπικής Ανάστασης που μας χαρίζει  ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός, είναι η πεμπτουσία της ανθρώπινης ύπαρξης. Είναι η προσωπική σωτηριολογική πορεία του καθενός μας, μέσα από το δικό μας Γολγοθά, τον Κήπο της Γεσθημανής που είναι ένας κόσμος ταραγμένος, αβέβαιος, κυνικός, ταξικός, γεμάτος βαρύ και προβλήματα στη καθημερινότητά μας.  Είναι η δική μας πορεία απαλλαγής από τους δερμάτινους χιτώνες, την Ανάσταση χάρις την σταυρική θυσία του  Ιησού που άρει τον σταυρό μας γενόμενος ο ίδιος  Σίμων ο Κηρυναίος για την σωτηρία του κόσμου. Την  εν Χριστώ πορεία προς την θέωση του ανθρώπου.

Καλό Πάσχα αδελφοί,  με το βλέμμα στραμμένο στην μόνη ελπίδα που μας δίνει το ανέσπερο Φως της Ανάστασης  του Κυρίου, προς την εν Χριστώ λυτρωτική ζωή.