Νέος διαγωνισμός για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ

27.1.2016

Σε ναυάγιο οδηγήθηκε η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ κάτι που άλλωστε ήταν αναμενόμενο με το ΤΑΙΠΕΔ να μελετά την επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού πιθανότατα την άλλη εβδομάδα καθώς το ενδιαφέρον των τριών υφιστάμενων διεκδικητών, δηλαδή των Ρώσων της RZD, των Γάλλων της SNCF, και του αμερικανο-ρουμανικού σχήματος Watco-Grup Feroviar. ήταν εξαιρετικά χαλαρό.

Το ΤΑΙΠΕΔ προχωρεί σ αυτή τη λύση γιατί στόχο έχει να προσελκύσει νέους πιθανούς επενδυτές με τους Κινέζους να δείχνουν ενδιαφέρον και να επιθυμούν να μπουν δυνατά στο παιχνίδι της διεκδίκησης όπως και η αμερικανική Watco.

 Κι από την άλλη πλευρά για να ενταχθούν πιθανότατα και άλλα περιουσιακά στοιχεία που θα κάνουν πιο ελκυστική την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Στο νέο διαγωνισμό θα μπορούσε για παράδειγμα ο προτιμητέος επενδυτής να αναλάβει και τη συντήρηση της σιδηροδρομικής γραμμής, κάτι που σήμερα δεν διαθέτει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά μια άλλη θυγατρική του ομίλου, η ΕΡΓΟΣΕ.

Εξάλλου υπάρχει και η μόνιμη  απειλή της Κομισιόν για ανάκτηση παράνομων κρατικών ενισχύσεων ύψους 750 εκατ. ευρώ, εφόσον η ΤΡΑΙΝΟΣΕ παραμείνει στο Δημόσιο, η επαναπροκύρηξη του διαγωνισμού αποτελεί μονόδρομο, αλλά ταυτόχρονα βολεύει και το ΤΑΙΠΕΔ. Κι αυτό ακριβώς επειδή ενδιαφέρον έχει εκδηλωθεί εσχάτως από αρκετούς νέους παίκτες, που διαδικαστικά δεν μπορούσαν να μπουν αυτή στη στιγμή στο διαγωνισμό.

Οι Κινέζοι και ο Δρόμος του Μεταξιού

Ενόψει της επαναπροκήρυξης του διαγωνισμού, και στον απόηχο του ντιλ Cosco- ΟΛΠ, το κινεζικό ενδιαφέρον για τη ΤΡΑΙΝΟΣΕ αναζοπυρώνεται. Η αύξηση του αριθμού των εμπορευματοκιβωτίων που θα φέρνει πλέον η θυγατρική της Cosco στον Πειραιά, δημιουργεί νέες προοπτικές για κινεζικούς ομίλους που θέλουν να έχουν τον έλεγχο της σιδηροδρομικής διασύνδεσης του λιμανιού με τα πανευρωπαϊκά δίκτυα.

Σε μια τέτοια περίπτωση, και σε συνδυασμό και με την αναμενόμενη αναβάθμιση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) μετά την επικείμενη αποκρατικοποιήσή του, θεωρείται μαθηματικά βέβαιο ότι ο αριθμός των εμπορικών αμαξοστοιχιών και η πληρότητα, από Ελλάδα προς Ευρώπη, θα αυξηθούν κατακόρυφα. Κινεζικοί επομένως όμιλοι πολύ θα ήθελαν, μετά τον ΟΛΠ, να προσθέσουν και νέους ελληνικούς κρίκους στον υπό συνεχή διαμόρφωση εμπορικό “Δρόμο του Μεταξιού”. Πόσο μάλλον, όταν επίκειται και η αποκρατικοποίηση άλλων περιφερειακών αλλά πολύ σημαντικών λιμανιών, όπως της Αλεξανδρούπολης, και του Βόλου.

Αντίθετα με τη ΤΡΑΙΝΟΣΕ συνεχίζεται κανονικά ο “δίδυμος” διαγωνισμός, της Εταιρείας Συντήρησης Τροχαίου Υλικού (Rosco), που εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί, έχοντας μετά και την τελευταία επίσκεψη Ολάντ στην Ελλάδα, ως φαβορί τους Γάλλους (Alstom).

Πάντως  από την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν αναμένονται ιδιαίτερα σημαντικά χρηματικά οφέλη όσο να μην επιβληθούν νέα πρόστιμα από την Κομισιόν.