Στον «αέρα» τα έργα των νέων οδικών αξόνων

19.11.2015

Ο κίνδυνος να χαθούν τεράστια κονδύλια για την κατασκευή νέων οδικών αξόνων που έχουν ήδη ξεκινήσει τα έργα, αλλά… σταμάτησαν, οδηγεί την κυβέρνηση στην ανάγκη αναζήτησης άμεσων λύσεων για την επίλυση των προβλημάτων χρηματοδότησης  που έχουν δημιουργηθεί ώστε να τα επανεκκινήσουν.

Στην κατηγορία αυτή ανήκει  ο οδικός άξονας Άκτιο-Αμβρακία – που αποτελεί τμήμα της Ιόνιος Οδού- και που εδώ και μήνες έχει σταματήσει με αποτέλεσμα  τα έργα να έχουν χορταριάσει, αλλά και ο Ε65, ο οποίος θα ενώνει την Εγνατία στο ύψος των Γρεβενών με τη Λαμία. Ο τελευταίος έχει επαναχαραχτεί αρκετές φορές.

Άκτιο-Αμβρακία

 Διαδοχικές συναντήσεις με τους υπουργούς εργασίας κ. Κατρούγκαλο, ανάπτυξης κ Σκουρλέτη και τον αναπληρωτή υπουργό υποδομών κ. Σπίρτζη, θα έχει  το σωματείο εργαζομένων του εργοταξίου Άκτιο-Αμβρακία. Στην συνάντηση εκτός από τον πρόεδρο του σωματείου Γιώργο Πάντη και αντιπροσωπεία των συναδέλφων του, θα συμμετάσχει επίσης και εκπρόσωπος της αναδόχου εταιρίας. Στόχος είναι η εξεύρεση λύσης στο αδιέξοδο που έχει δημιουργηθεί αναφορικά με την
πορεία των εργασιών του δρόμου, οι οποίες έχουν σταματήσει εδώ και αρκετούς μήνες χωρίς μέχρι στιγμής και παρά τις σχετικές δεσμεύσεις να έχει επιτευχθεί η επανεκκίνησή τους.

Ο Ε65

Για τον Ε65 η κυβέρνηση αναμένεται να διαθέσει  το ποσό των 69,6 εκατ. ευρώ, ενώ χρειάζεται ακόμη χρηματοδότηση ύψους 1,3 εκατ ευρώ, καθώς το έργο έχει ολοκληρωθεί κατά το 64,5 %.

Συνεχίζεται από το Υπουργείο Υποδομών η προσπάθεια για την επιστροφή στην κανονική ροή της χρηματοδότησης. Με 2 αποφάσεις στις 10 Νοεμβρίου το ΥΠΟΜΕΔΙ δέσμευσε στον προϋπολογισμό 2 ποσά  49.857.143 ευρώ με την πρώτη απόφαση και 19.789.601 με τη δεύτερη για την κατασκευή του Ξυνιάδα-Τρίκαλα στον αυτοκινητόδρομο Ε65. Το σύνολο των 2 ποσών που δεσμεύτηκαν είναι 69.646.744 ευρώ.

Αυτή είναι η πρώτη κίνηση προκειμένου στη συνέχεια να εκδοθούν να εντάλματα πληρωμής. Ίδιες κινήσεις έγιναν και για την Ολυμπία Οδό με δέσμευση ποσού 5.711.851,83 ευρώ.

Στο πεδίο των κατασκευών ο καλός καιρός έχει βοηθήσει στις εργασίες όμως η μικρή απόδοση χρημάτων συνεχίζει να αποτελεί ανασχετικό παράγοντα.

Από το Υπουργείο συνεχίζεται η εξέταση διαφόρων σεναρίων για τα «ορφανά» τμήματα Λαμία-Ξυνιάδα και Τρίκαλα-Εγνατία. Με το πρώτο σενάριο στο τμήμα Λαμία-Ξυνιάδα προχωρά με νέο ΕΣΠΑ, όχι όμως και το δεύτερο. Με το δεύτερο σενάριο εξετάζεται η περίπτωση του πακέτου Γιουνκέρ και για τα 2 τμήματα και με το τρίτο σενάριο εξετάζεται ξεχωριστά το κάθε τμήμα.

Να θυμίσουμε πως βάση της σύμβασης που υπεγράφη τον Δεκέμβριο του 2013 η παραχωρησιούχος κατασκευάζει μόνο το τμήμα Ξυνιάδα-Τρίκαλα, αλλά εντός τριετίας πρέπει να έχει αποφασιστεί η τύχη των 2 «ορφανών» τμημάτων, που εφόσον προχωρήσουν σε υλοποίηση θα κατασκευαστούν από την παραχωρησιούχο «Κεντρική Οδό» και όχι με ξεχωριστό διαγωνισμό. 2% φτάνει πλέον η πρόοδος στην κατασκευή του άξονα Ξυνιάδας–Τρικάλων. Πρόκειται για το μόνο από τα τρία τμήματα του άξονα Ε65 που κατασκευάζεται μετά την συμφωνία επανεκκίνησης των έργων τον Νοέμβριο του 2013.

Σύμφωνα με χθεσινή ανακοίνωση της κοινοπραξίας «Κεντρική Οδός», που έχει αναλάβει μέσω σύμβασης παραχώρησης την κατασκευή και διαχείριση του άξονα, στο έργο λειτουργούν σήμερα τρία εργοτάξια: της Ανάβρας στο 60ο χιλιόμετρο, της Καρδίτσας στο 80ο και της γέφυρας Πηνειού στο 140ο.

Ο ορίζοντας ολοκλήρωσης του έργου, βάσει της συμφωνίας επανεκκίνησης, ήταν το τέλος του 2015, καθώς το έργο χρηματοδοτείται και από το ΕΣΠΑ, ωστόσο, όπως αποκάλυψε η «Κ», η Κεντρική Οδός έχει καταθέσει στο υπουργείο Υποδομών αίτημα παράτασης του χρονοδιαγράμματος κατά ένα έτος.

Υπενθυμίζεται ότι το πρώτο από τα τμήματα του άξονα που θα συνδέσει τη Λαμία με την Ξυνιάδα, περιλαμβάνεται στα προς ένταξη στο νέο ΕΣΠΑ έργα και όπως ορίζει η συμφωνία επανεκκίνησης, εφόσον το Δημόσιο αποφασίσει να το κατασκευάσει, πρέπει να δώσει στην Κεντρική Οδό το δικαίωμα να επιλέξει αν θα αναλάβει την κατασκευή του.

Ωστόσο, η τύχη του τμήματος αυτού παραμένει επί του παρόντος άγνωστη, ενώ το κλίμα επιβαρύνει η άτυπη στάση πληρωμών στην οποία έχει προχωρήσει το υπουργείο Υποδομών από τον Φεβρουάριο, στους τέσσερις παραχωρημένους οδικούς άξονες.

Να σημειωθεί ότι η απόφαση για την πληρωμή των εργολάβων του Ε65 έχει υπογραφεί από τον υπουργό Υποδομών, κ. Γιώργο Σταθάκη, ωστόσο δεν έχει γίνει ακόμη η καταβολή των χρημάτων.

Όσο για το τρίτο τμήμα, που θα συνδέσει τα Τρίκαλα με την Εγνατία Οδό, η κατασκευή του έχει μετατεθεί ασαφώς στο μέλλον.