Ευρωπαϊκές πηγές: Καμιά παρέκκλιση από τις δεσμεύσεις του μνημονίου

«Ολες οι πλευρές πρέπει να παραμείνουν πιστές στη συμφωνία, δεν είναι θέμα προτιμήσεων, είναι γραπτές δεσμεύσεις στο μνημόνιο και όχι μόνο με το ΔΝΤ». Με τον τρόπο αυτό απάντησαν σήμερα ευρωπαϊκές πηγές στο υποθετικό ερώτημα μη εφαρμογής των ψηφισμένων μέτρων για τις συντάξεις, στον βαθμό όπου θα υπάρξει υπέρβαση του στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ το 2018 και το ΔΝΤ δεν επιβιβαστεί στο ελληνικό πρόγραμμα.

Αν αρχίσουμε να ξηλώνουμε κομμάτια της συμφωνίας, αυτό θα περιέπλεκε πάρα πολύ τις διαδικασίες, συμπλήρωσε η ίδια πηγή διευκρινίζοντας ότι δεν είναι θέμα προτιμήσεων αλλά συμφωνηθέντων.

Αναφορικά με την ενδεχόμενη ταχύτερη εφαρμογή της προβλεπόμενης μείωσης του αφορολογήτου το 2019 αντί για το 2020, η ίδια πηγή πρόσθεσε ότι αυτό θα συζητηθεί τον ερχόμενο Μάιο με το ΔΝΤ, στο πλαίσιο της τέταρτης αξιολόγησης.

Αυτή τη στιγμή όλοι οι ευρωπαϊκοί θεσμοί θεωρούν ότι το πρόγραμμα βρίσκεται σε τροχιά χωρίς την ανάγκη νέων μέτρων για την επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% του ΑΕΠ, ενώ υπάρχει και δημοσιονομικός χώρος για αύξηση των οικογενειακών επιδομάτων.

Οσον αφορά την εκκρεμότητα με το ελληνικό αίτημα αναστολής της αύξησης του ΦΠΑ στα νησιά, ευρωπαϊκές πηγές, μεταφέροντας τις απόψεις των δανειστών, εκτιμούν ότι δεν είναι ο καλύτερος τρόπος ενίσχυσης των νησιωτών, δεδομένου ότι η διατήρηση δύο ταχυτήτων στον ΦΠΑ δημιουργεί γραφειοκρατία. Με αυτά τα δεδομένα, το ενδεχόμενο αναβολής της προβλεπόμενης αύξησης 30% των συντελεστών από την 1.1.2018 περιορίζεται δραστικά, αλλά παρ’ όλα αυτά υπάρχει σαφής ευρωπαϊκή πρόθεση να ενισχυθούν τα νησιά που πλήττονται από το προσφυγικό.

Στο τραπέζι βρίσκεται σχέδιο επιτάχυνσης των επενδυτικών έργων μέσω των διαρθρωτικών Ταμείων, ενώ ήδη και ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος έκανε λόγο για προωθούμενη αύξηση των κονδυλίων του ΠΔΕ για τα νησιά.

Το μέρισμα

Ευρωπαϊκή πηγή εξήγησε σήμερα το σκεπτικό των δανειστών κατά την έγκριση των κυβερνητικών εξαγγελιών για το κοινωνικό μέρισμα αλλά και τη μεταστροφή σε σχέση με τις αρχικές διαρροές για την αντιμετώπιση του ζητήματος.

Κατά την άποψη των δανειστών, η διανομή στην οποία προχωρά η κυβέρνηση δεν αντιμετωπίζεται ως «καινούργιο χρήμα» αλλά ως κεφάλαια τα οποία προέκυψαν είτε από υποχρηματοδότηση κοινωνικών δαπανών, είτε από δικαστικές αποφάσεις, είτε από ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις. Για παράδειγμα, τα 720 εκατ. ευρώ του κοινωνικού μερίσματος, ευρωπαϊκή πηγή ανέφερε πως «δεν τα βλέπουμε ως καινούργια λεφτά αλλά ως μέρος της υποχρηματοδότησης κοινωνικών δαπανών το 2017, όπου μεταξύ άλλων προβλεπόταν ότι θα χρηματοδοτηθούν μέσω ΚΕΑ 700.000 δικαιούχοι αλλά χρηματοδοτήθηκαν 500.000».

Τα 320 εκατ. ευρώ για τους συνταξιούχους αφορούν επί της ουσίας συμμόρφωση προς δικαστικές αποφάσεις για παράνομες κρατήσεις εισφορών υγείας, ενώ τα 360 εκατ. ευρώ της ΔΕΗ ΔΕΗ -1,56% αντιμετωπίζονται ως ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις του κράτους προς την επιχείρηση. Μάλιστα για τη ΔEΗ το συνολικό ποσό δεν αποκλείεται τελικά να αυξηθεί από τα 360 εκατ. ευρώ στα 500 εκατ. ευρώ.

Η αξιολόγηση

Στο μέτωπο της αξιολόγησης, το πλέον κρίσιμο σημείο των επόμενων μηνών είναι η διαρκής υλοποίηση ηλεκτρονικών και φυσικών πλειστηριασμών, με την προσθήκη της διενέργειας ηλεκτρονικών πλειστηριασμών για οφειλές προς το Δημόσιο. Η τελευταία αυτή παράμετρος αποτελεί προαπαιτούμενο για το κλείσιμο της γ’ αξιολόγησης και θα πρέπει η σχετική διάταξη να ψηφιστεί το αργότερο εντός Ιανουαρίου.

Μέχρι σήμερα, το 1/3 των 110 prior actions έχει υλοποιηθεί, αλλά ένα μεγάλο κομμάτι βρίσκεται σε ώριμο στάδιο. Περίπου το 1/3 των μέτρων της γ’ αξιολόγησης απαιτούν νομοθετική ρύθμιση και το ορόσημο βάσει του οποίου δουλεύουν όλες οι πλευρές είναι το Eurogroup της 22ας Ιανουαρίου.

Δύσκολη υπόθεση θα είναι και η τέταρτη αξιολόγηση, εντός της οποίας οι δανειστές περιμένουν υλοποίηση ιδιωτικοποιήσεων με σηματωρό τις προβλέψεις του προϋπολογισμού για 2,7 δισ. ευρώ εσόδων αλλά και 82 «βασικών παραδοτέων», τα οποία θα περιλαμβάνονται στην επικαιροποίηση του μνημονίου για την τέταρτη αξιολόγηση.

euro2day